We hoeven je vast niet te vertellen dat sponsoring de ideale manier is om een actie of evenement financieel haalbaar te houden. Een aantal tips voor je de zoektocht naar sponsors start.

  • Als je voor een sponsor kiest, zorg dan dat het product of dienst bij jullie imago als jeugdbeweging past. Je laten sponsoren door een bedrijf dat bv. tabak verkoopt is niet zo’n goed idee. Je wil bovendien niet gelinkt worden aan bedrijven of organisaties met twijfelachtige producten of een slechte naam. Maak dus steeds de afweging of de extra centen het waard zijn.
  • Ga voor sponsoring van lokale handelaars. Zij kennen jullie werking en zijn misschien sneller geneigd een duit in het zakje te doen. Zorg dat je goede contacten onderhoudt met de lokale handel.
  • Onthoud dat sponsoring een wisselwerking is. Het zou een win-win moeten zijn. Vraag je af wat jullie nodig hebben en bedenk wat je als tegenprestatie kan voorzien. Willen jullie financiële of logistieke steun? Hulp in natura? Vraag je om iemand zijn tijd? Of hoop je producten aan een korting te krijgen? Geef aan wat jullie in ruil bieden zoals het logo op de affiche plaatsen, vermelding op het event, banner hangen, gratis toegang … Zorg ervoor dat je de wederdienst ook effectief kan realiseren. Beloof niets dat je niet kan waarmaken.